Olas Morris den 22 November 2011

Hej-hej, Så ska jag försöka få till en text med bifogad bild. Har haft lite strul med bloggens uppdatering. Ialla fall - Nu när motorn kommit på plats och tycks trivas där kunde jag kanske ta itu med lite småfix. T.ex. instrumentbrädans reglage och vajrar. Startkontaktens vajer med dragknapp är i bra skick och fick återta sin plats, liksom gasreglageets länksystem med vajer. Så långt inga problem. Så blev det chokevajerns tur. Den kom snabbt på plats, men när jag skulle ansluta den till spjället tyckte jag den verkade väl lång (inte höljet,men vajern). Där stod man och drog likt en trollkarl som drar halsdukar i metervara ur en gammal hatt.Trasig, och det hade jag inte märkt - dåligt! Nåja, den går väl att laga?? Fick värma loss lödningen av vajern i "hackaxeln" För att få ut denna axel ur hylsan får man skjuta åt sidan en fjädrande gördel och ta bort en pytteliten halvmånformad spärr.Så var det putsa rent alla lödytor, på med lödvatten och löda tillbaka den nya vajern. Hade inte behövt värma loss hylsan, men så kan det vara ibland, att det blir lite extra jobb. Nu kan jag emellertid detta. Kanske kunskapen kommer till användning igen om en så där 20-30 år./Ola

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0