Morris den 29 augusti 09

Bakaxeln avmonterad och det såg inte så bra ut!! Hjullagren slitna och rassliga. det blir att byta dem.
dessutom var fjäderfästena på axeln svårt rostskadade så det blir att tillverka nya och svetsa på dem.
Var får jag tag i nya lager--kanske momentum eller annan firma som för sådant. Ofta kan man faktiskt hitta SKF-lager som passat till gamla engelska godingar-även till M20!



Morris den 26 augusti 09

Så står hon därunder bar himmel och i all sin nakenhet. Kunde bilden kanske inspirera en sådan som Tomas Di Leva till någon litterär överdådighet - tonsatt förstås. I morgon vräks hon dock över ända för att möjliggöra nödvändigt nödvändigt underredsarbete. Ska bli spännande o se vad det kan innebära. Ola hälsar från Skåneland.




morris den 16 augusti 09

I väntan på Morrisdelar har tiden gått åt till annat - lite trädgård och lite M20, men så idag delade jag på stötfångarna och som framgår av bilden är de kanske inte så mycket att satsa på . Förutom att vissa delar är helt bortrostade så är plåten väldigt tunn där den girige herr Rost gått fram. Får se om det går att skaffa nya genom British Sportcar centercenter i Billeberga. Regnumret på bilden blev vakant vilket jag tidigare berättat om och sitter numera på en Volvo i Småland.

Hälsningar / Ola i  Skåne






Morris den 11 augusti 09

Hej Morrisvänner!

Kuggkransen som jag tidigare tyckt vara ganska bra visade sig då från sin bästa sida. Jag tog en ny titt på den idag och såg genast en ganska grov och ojämn förslitning av kuggarna så det blir till att krympa på en ny krans.

Som framgår av bilderna borrade jag först ett hål (9,5 mm) i kransen - så nära svänghjulskanten som möjligt plcarade sedan det hela på ett stabilt , "väl svarande" underlag och spräckte kransen med huggmejsel. Lätt och smidigt sätt att få loss kransen. Vad hittar jag till nästa gång?  Ja, det vil vise sig som dansken säger. Ha det gott /Ola.



morris den 8 augusti 09

Idag monterade jag ur oljepumpen. Den är av "centrifugaltyp" Skovlarna kastas ut av cetrifugalkraften mot pumphusets väggar och drar med sig oljan som trycks vidare ut i smörjsystemet. Skovlarna var illa slitna och har därför tappat förmågan att hålla ett anständigt oljetryck.
Jag hade en reservpump "på hyllan" visserligen av annan typ,men passande.Konstruktionen verkar robustare och påminner lite om vankelmotorns inre utseende. Hoppas att den kommer att ge ett bra tryck.
Av bara farten tänker jag byta kopplingslamell och oljetryckskontakt. Allt övrigt verkar vara helt OK.

Hälsningar/Ola i Skåne













morris den 5 augusti 09

Hej igen,
Efter några dagars stiltje är jag igång igen. Orsaken til Morrislugnet har modellbeteckningen M20 och är ca: 65 år gammal och sådana gamlingar måste man ju visa lite intresse. Nu har jag i alla fall fått isär morris motorn så långt att jag kunnat konstatera att cylindrarna verkar nyborrade, fina i loppet och ingen vändkant. Vattenpumpen verkar också bra men vattenkanalerna i block och topp visade sig vara delvis igensatta.
Nästa att undersöka blir vevaxeln med lager och kamaxeln. Berättar om det nästa gång.
Hälsningar Ola i Skåne.







RSS 2.0