Olas morris den 4 mars 2011 (Monark-Jawa-däck)

Hej, Det visade sig svårare än jag trodde att skaffa endurodäck till bakhjulet. Original ska det ligga ett 3.50x19 crossdäck,men eftersom jag vill åka lite jämnare på landsväg så fick jag kompromissa lite och hoppas att det endurodäck jag skaffat med dimensionen 90x100kommer att funka . Nu får man lära sig att tänka i mm när det gäller däckets profil. Bredden på detta däck är det samma som originalets,men rullningsomkretsen blir något kortare eftersom det är något lägre.
Trelleborgsdäcket som satt på oj!oj! var ett Trelleborg med  3-kronorsstämpel ett original alltså. Nu är det ju så med däck att man så gott som kan räkna dem som färskvara. Blir de gamla även om ej slitna så kan de vara rent livsfarliga att åka på så väck med dem!!!


Olas Morris 2 mars, men idag senaste Monark-Jawanytt

Det gäller att inte fuska med bromsarna. De gamla backarna som satt i, var ganska slitna och "oljesura" Ingen mening med att nita på nya band - det hör väl närmast forntiden till -och för att hålla på med veteranfordon behöver man ju inte vara mossig så iväg med backarna 4 st. till närmaste bromsservicefirma. fördelarna är många med limmade band bl.a. ett jämnt o fint bromstryck från början. Kostnaden är inte så stor 4-500 kr. (för att kunna göra ett någorlunda jobb med nitade band måste man ha förutom bra band en uppsättning nitverktyg) - Nej! glöm det där med nitade band. Just nu skymmer det så sakta kl är fyra och småfåglarna har dragit sig tillbaka från fågelborden. Frugan såg vildgäss på inflygning här om dagen så hoppet om en vår ökar efter hand/ till nästa gång en vårhälsning från Ola. 

RSS 2.0