Morris den 21 december 09

 Hej!

Nu är koncentrationen inriktad på motormonteringen. Det är med det som med att klättra ner för det träd man så lätt klättrade  upp i man måste vara lite extrtra  noga med vad man sätter "fötterna" - o inte hastar då blir det lätt så att man får göra jobbet två gånger och det har väl hänt .

Nej, jag håller inte på med att klättra i träd. Det har varit kolv och vevlagermontering. bultarna ska dras med, om man räknar kpm 4,5 och om man räknar ft-lb 33.
Friktionsmotståndet kändes bra då jag drog runt vevaxeln för hand (en i var ände) I mitt tycke i alla fall.

Att sedan få oljetråget tätt mot motorblocket är något jag tycker man ska ägna extra tid och noggrannhet på,speciellt vid gavlarna där trågpackning och korkremsa möts. Det kan vara på sin plats att knacka ner kulligheterna runt de 14 skruvhålen i trågflänsen. Det är inte heller fel att stryka på flytande packning på packningens båda sidor.

För att kunna bjuda på ett förhoppningsfullt vackert motorljud då (på begäran vid 1500 varv) har jag börjat tillverka en motorbock får se när den kan presenteras. Först ska julbocken göra sin entre.

Dopp i grytan med skinkspad värmt på ässjan kunde väl bli en god jultradition , bara som tips alltså

God Jul o Gott Nytt År /Ola

Kommentarer
Postat av: Mark

Spännande! Ser fram emot att få höra rovan sjunga ut sin sång.

2009-12-30 @ 11:55:33
URL: http://blogfink.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0