Olas Morris den 30 Oktober 2011



Hej, Igår letade jag i lätt förtvivlan efter stötfångarfäste. De små U-formade som sitter mellan "långskenan" och "kromskenan". Hade för mig att jag haft dessa bitar, men efter resultatlöst sökande gav jag upp. Jaha, vad gör jag nu -beställer nya i England - eller ringer jag till Billesholms egen Joe Labero. Sagt och gjort. Jag åkte ut yill honom på vinst och förlust. På frågan om han hade sådana bitar "på hyllan" svarade han på sitt lugna sätt: "Jodå,det ska finnas en hel stötfångare här under hyllan"Å så dök han ner och upp igen med objektet.
Nu när jag ändå var inne i "Laberos" reservdelslager frågade jag om han händelsevis kunde trolla fram 5 st. skruvar till dörrarnas gångjärn - och vips så hade han en låda med diverse skruvar och bland dem hittade vi just dessa 5 jag frågat efter. Dessa skruvar är lite speciella med styrkonade skallar och nersvarvade ändar.

Vi hörs/Ola





Olas Morris den 27 Oktober 2011



Hej, våra 4 katter som normalt springer omkring som de vill har de senaste dagarna haft besöksförbud. Förbudet har gällt garaget där jag förvarar allt nylackerat. Det vore ju förargligt om det skulle bli en del skavanker innan ens Morris kommit ut. Det blev stänkskärmarna bak som skulle på plats. Jag hade bestämt mig för mörkröda kederlister. De borde matcha den grå lacken. Det finns firmor som håller till handa flera olika färger på dessa lister,men dock inte den mörkröda nyans jag var ute efter så det fick bli lister avsedda för Jaguar . Tala om att gå över ån efter vatten. Men för fanken, flera gamla Jaguargodingar från 50-talet har ju bakljusmodell gemensamt med min Morris. OBS! bilen är inte mörkblå som bilderna antyder utan mörkgrå eller om man vill - grön-blå-grå./Ola





//

Olas Morris den 25 Oktober 2011

Jaha, och i vilken ända ska jag nu börja? En lätt början blir bränslepåfyllningsröret och efter som det inte stör något annat och att jag har "alla" delar gör valet enkelt. Något ganska vanligt på ett så´nt här objekt är att det saknas några eller alla nycklar. I det här fallet har jag haft tur och kan ståta med dubbla uppsättningar av både startnycklar och nycklar till tanklockslåset. Dessutom en gammal original nyckelring - den med oxen på. Jag dränkte den i EKOL-olja -ett bra och miljövänligt alternativ. Passar till många läderprodukter. Hästbutiker brukar ha den. Jag köpte en bränslenivåarmatur till "någon" Morris. Den passade bra att skruva dit,men den var till en senare modell,kanske en 1000 cc . Den modellen hade säkert djupare tank för flottören gick i botten i min tank. Nu dristade jag mig till att ändra detta genom att böja till trådarmen och på så sätt få upp flottören de 25 mm som behövdes. Vi får se om den kommer att visa någorlunda rätt. Jag hade en originalmuff i armerat gummi och jag hade nog inte räknat med att den skulle vara frisk nog för att ingå i detta förnämliga stallage. Men visst, den var hur frisk som helst till o med märkt MORRIS (inpressat vid bakningen)














Olas Morris den 24 Oktober 2011

Hej, Idag kom förberedelserna igång inför monteringsarbetet. Jag har haft delarna på olika ställen och det var länge sedan jag började demonteringen så en sortering var alldeles nödvändig. Jag är inte helt säker på att jag har allt jag behöver,men det ska väl visa sig. Det blir till att botanisera bland lådor och hyllor. Att dra ut på tiden med ett sånt här arbete är inte att rekommendera. Man tror att man ska komma ihåg var man har allt, men det gör man INTE men jag tror nu att jag har så bra koll att jag kan börja sätta ihop det hela. Vi får väl se hur det går. Jag har haft några hyllmeter med diverse reservdelar och tyckte att det var dags att sortera bort sådant som jag inte behöver eller sådant som inte duger att använda. En låda för för sådant som skulle slängas och en plastbackrt för det som skulle sparas. Det hade räckt med en låda för allt. Inte mycket till skroten alltså. Lika bra det för det har ju hänt att man kastat sådant man senare stått o behövt. Korsa gärna fingrarna/Ola





Olas Morris den 21 Oktober 2011

Så passerade jag ännu en sorts milstolpe. Morris är hemma igen - hemkommen från lackeringen. Jag är helnöjd med resultatet. Eftersom jag bara har  A och B-kort är det ju inte helt enkelt att hitta ett biltransportsläp som jag får lov att dra. Jag hittade som väl var ett 1-axlat på Statoil i Helsingborg. Varför kompletterade jag inte mitt körkort? Ja, det kan man undra. Nu tycker jag det är i senaste laget - pensionist (med råge) som man är. Alla Ni tjejer som kör omkring med hästar - Skaffa BE-kort så slipper Ni en massa strul. Ni som inte redan har dessa bokstäver på kortet alltså. Som läget nu är på Morris-fronten så hyser jag gott hopp om att kunna ta ut bilen till försommaren,nåja, till sommaren då. Minsann, jag tror att motorhuven skulle kunna duga som rakspegel.


Olas Morris den 18 Oktober 2011

Hej, Så ser det ut att ha lossat något. Har just varit hos "min lackare" - där har Billesholm någonting att skryta med.. Allt är nu finspacklat och lackgrundat  så det kommer inte att dröja förrän lackarbetet är klart och jag får hem hela faderullet. Det ska verkligen bli intressant och roligt att komma igång med monteringsarbetet.

Ja, här står jag "Morris Minor" från 1955 -- Förresten, jag är en 2-doors saloon. Inte så blank ännu,men vänta bara!! Jag är lite utspridd, men en dag-EN DAG! Min husse är lite långsam av sig,men jag kommer säkert samman en dag . Jag, Morris hälsar. Det gör Ola också. 


RSS 2.0