Olas morris 29januari 10

Hej,
Snön och kylan verkar lite avskräckande,eller kanske är det alla år i Småland som gjort mig allergisk mot 2 - 5000 watts värmefläktar. snål är jag väl inte,men kanske sparsam och det lär ju vara en dygd. Dygder hit och dit - idag körde jag igång vid 2000 watt och så fick jag växellådan klar. Växellägena är provade, dreven så långt det lät sig göra är kollade. Jag har bara använt "sundaförnuftsprincipen" så nu får jag se om jag bitit mig i tummen - !? Vad jag vet så ger dessa gamla lådor alltid ifrån sig ljud,om ej på alla växlar. I alla fall var det så med den gamla Austin A50- pickupen jag hade som service-bil en gång i tiden på lantmännens i Jönköping. Nog är de väl besläktade Austin och Morris!?

I växellådsvevan blev det ett nytt urtrampningslager(friktionslager) av kolmateria. Det gamla hade bara ca 1,5 mm:s slitmån kvar. Nya lameller blir det också + packbox och filtring på utgående mot kardan.Gummidamasken vid kopplingsarmen är även den ny . Av den gamla blev det en plugg vid det alternativa hålet.

Ola i askåne hälsar.

PS: Den kallaste vintern i Skåne på 23 år sägs det!! Måtte det dröja 23 år till nästa.Ds 

morris den 18 januari 10





Hej !

Det börjar närma sig provstartning , minsann.  Generator liksom startmotor är kollade och verkar fungera. Förgasaren är rengjord så nu är det bara att hoppas att den tillsammans med övriga komponenter vill göra sitt allra bästa för att höja stämningen i verkstaden. Kolla vilken liten goding till oljefilter jag hittade i gömmorna. Troligen ett originalfilter till denna grupp engelska småbilar-synd bara att det ska kastas efter tjänst så att säga.
Till nästa gång blir det nog växellådan som kommer på tapeten. Håller som bäst på med den. Bästa hälsningar /Ola



morris den 10 januari 2010

Hej!
Idag har jag haft en känning av våren (+ - 0 grader). Benen sprallade i alla fall iväg till verkstaden även om klockan hunnit bli 16:30. Det blev nästan 2 timmar vilka gick åt till att montera oljetråget och motorplåten. Skam att säga, men en del av tiden använde jag faktiskt till att leta efter skruvarna,vilka jag som vanligt lagt på ett säkert ställe-
Monteringen av tråget kräver att  man tar fram noggrannhetsivern. Alltså noggrann rengöring av tätningsytorna. Väl anpassade  "gummikorkremsor" i gavelskålarna.(kapas tills de  nedtryckta i sitt läge har ändarna 2.5 mm
över trågtätningsytan) En sträng flytande packning på var sida om trågpackningen och så i med de upphittade skruvarna. Motorplåtens packning fick förstås också flytande packning.

Hälsningar Ola

Ps: Jag är en djäkel på att baka struvor /






Morris den 5 januari 10

Hej igen och en god fortsättning!

Nu när jul, nyår och det mesta i samband med firandet är över så fick jag plötsligt lust att ta ett tag igen.
Svänghjulet baralåg där och väntade på att få sig en ny kuggkrans. Det gick faktiskt fint att komma igång. Nu får jag se om jag kan höja lust, och arbetsdiciplin för lite av den varan måste till om det ska bli en färdig bil under året.
Hoppsan! Nu lovade jag visst (nästan) både Er och mig själv en rullande liten Morris i år.

Sist jag bytte kuggkrans på ett svänghjul var nog på en gammal traktor på lantmännens centralförenings verkstad i
Jönköping i slutet av 1950-talet - så nu blev det till att plocka fram lite gammal kunskap. Eftersom det är frågan om att "KRYMPA" på kransen är det en gog ide att kyla ner svänghjulet - och nu så här vintertid kan det ligga i snön en timme . Sedan med det nerkylda svänghjulet placerat på ett stadigt underlag - i det här fallet ambolten
(smidesstädet) är det bara att sätta igång.
Man måste tänka på att man bara får en chans när man lägger på kransen efter uppvärmningen som inte får ge kransen högre temperatur än strax under anlöpningstemp. enkelt sagt får inte kransen bli , inte ens antydan till röd- Värmer man inte tillräckligt kanske den klämmer fast halvvägs ner i sitt läge och då är det "kört"bara att borra loss den och skaffa en ny!!


Ha det gott!! PS/ Nej! Nej! Nu ser det ut som halvskåningen får ta fram snöskyffeln igen/Ds

RSS 2.0