centralinstrument

"Härs o tvärs genom tråden" som Tage Danielsson sjöng i sin visa och tillade "Elektricitet - de e nå´t konstit me de" och jag är beredd att hålla med. Den gamla tankmätaren hade "gått o rakat sig" och jag behövde en ny och en så´n fick jag från Gunnar i Mölndal. Gott så långt,men fick ingen reaktion på mätaren - bara ett litet "ryck".
Vad nu då? (detta utslag efter att ha provat mätaren direkt mellan batteripolerna). Så efter att ha ryckt av nästan allt återstående hår
provade jag med att jorda instrumentets hölje - och se - nu fick jag en reaktion - med båda mäterens anslutningsskruvar mot batteripolerna - ingen reaktion,men efter att ha släppt ena anslutningssladden från batteripolen flög tankmätarnålen i topp !!
AHA! Kanske kunde det fungera om tankarmaturen var ansluten -
och ser man på ! Nu fungerade det hela. Nu ska jag bara ha en korkpackning till tankarmaturen så jag kan slutföra detta jobb o koncentrera mig på en trilskande generator - eller om det är regulatorn.

srs snart igen/
//Ola

Ja,det var ju längesen

Så fick man sig en spark i baken.
Nejdå! Projektet har inte stannat av - bara blivit stört av en del andra projekt. t.ex. har renoveringsarbetet med en BSA M20 och en Monark/Jawa. Helt stilla har det inte varit - någon skruv här och nå´n
sladd där och faktiskt är det inte så mycket kvar. Återstår: Att fixa generatorn,bränslemätaren , tempmätaren,kromlisterna runt vindrutan och lite smått.Motor,koppling och växellåda fungerar väl bromsarna(där allt är nytt) däremot är väl vad man kan förvänta sig av ett system utan servo - kanske väl att fartresurserna inte precis får ögonbrynen att rusa upp i hårfästet. Hoppas snart kunna presentera slutresultatet/
//Ola

RSS 2.0