Morris den 5 januari 10

Hej igen och en god fortsättning!

Nu när jul, nyår och det mesta i samband med firandet är över så fick jag plötsligt lust att ta ett tag igen.
Svänghjulet baralåg där och väntade på att få sig en ny kuggkrans. Det gick faktiskt fint att komma igång. Nu får jag se om jag kan höja lust, och arbetsdiciplin för lite av den varan måste till om det ska bli en färdig bil under året.
Hoppsan! Nu lovade jag visst (nästan) både Er och mig själv en rullande liten Morris i år.

Sist jag bytte kuggkrans på ett svänghjul var nog på en gammal traktor på lantmännens centralförenings verkstad i
Jönköping i slutet av 1950-talet - så nu blev det till att plocka fram lite gammal kunskap. Eftersom det är frågan om att "KRYMPA" på kransen är det en gog ide att kyla ner svänghjulet - och nu så här vintertid kan det ligga i snön en timme . Sedan med det nerkylda svänghjulet placerat på ett stadigt underlag - i det här fallet ambolten
(smidesstädet) är det bara att sätta igång.
Man måste tänka på att man bara får en chans när man lägger på kransen efter uppvärmningen som inte får ge kransen högre temperatur än strax under anlöpningstemp. enkelt sagt får inte kransen bli , inte ens antydan till röd- Värmer man inte tillräckligt kanske den klämmer fast halvvägs ner i sitt läge och då är det "kört"bara att borra loss den och skaffa en ny!!


Ha det gott!! PS/ Nej! Nej! Nu ser det ut som halvskåningen får ta fram snöskyffeln igen/Ds

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0