Morris den 16 november 09

Hej!

Inte så mycket teknik idag,men lite Morrisfakta.

Morris minor som med rätta kan kallas en riktig folkabil tillverkades i 1.5 miljoner ex. I Sverige såldes ca 26.000
medan Danmark t.ex. nöjde sig med att importera ca 15.000 Så nog blev den lilla bilen mäkta populär.
De 27 hästkrafterna var ju (inledningsvis)inte mycket att skryta med,men den var robust och tog inte mer än 0,6-0,7 liter per mil. Den sågs som en liten bra bruksbil och användes flitigt som sådan.

Hoppas att mitt exemplar kommer att rulla igen och bli en god representant för märket. MORRIS (minor serie II salon)
Ola under sydvästen i syd hälsar

Morris den 14 november 09


Hej, tid för lite motorjobb. Städning på arbetsbänken, sortering av diverse "skrot" och så upp med topplocket.Min näst intill antika "Pickavant" skulle få göra tjänst och minsann med den äran. Såväl vsntiler,säten som styrningar ser mycket fina ut så det räcker nog med lätt fräsning för att få ner anlliggningsytan och att få till de rätta vinklarna innan slipning(för hand med carborundumpasta).
Våra två hanhundar en 5-åring och en 9-månaders båda med terriertemperament sköter städning och möblering.
Om detta är vi inte riktigt överens.Haar försökt göra verkstaqdshundar av dem,men de tröttnar snart på miljön. Undrar om det finns något mer effektivt än Barbro Börjessons PÅSAR??? Hälsningar /Ola skåning

Morris den 10 november 09

Hej alla morrisvänner och kanske BSA M20-diggare.! I brist på Morrismaterial tänkte jag bjuda på lite av det som sker i skuggan av Morrisprojektet - eller är det kanske tvärtom så att M20 skuggar Morris?

Idag har jag monterat kopplingen. (se bilder) Det är en ganska speciell koppling på dessa maskiner från 40-talet.
Den dras ihop med en enda stor centrumfjäder. Kan vara jobbigt om man monterar den bit för bit direkt på hojen.Däremot går det fint att spänna ner fjäder och mutter i en press. Denna enda centrumfjäder centrerar  trycket av sig själv så man behöver inte skruva,skruva,skruva på en 6-8 st mindre fjädrar för att få samma tryck.
Speciellt är också att kopplingen har 8 st. friktionsskivor.

Får se vilket projekt som skuggar vilket nästa gång.Hälsningar Ola med lera under stövlarna ty så är ju vädret nu.


 

 


Morris den 2 november 09

Hej i höstrusket!
Idag har luften varit allt annat än hög och klar. blåst och regnat mest hela dagen. Snart inte ett äpple kvar på träden - men å andra sidan är man ganska mätt på äppelkakor och liknande. men för all del som Clas-Göran Hederström sjöng en gång i tiden - äppelmos till havregröt - det är fint det.

Men till saken, Nu har jag fått av locket på färgburken innehållande en ljus-ljusgul maskinlackfärg som kommer att passa bra på fälgarna. Om jag inte har helt fel så ska de vara ljust gräddgula fast det är klart att salig Bengt Grive säkert hittat ett mer målande namn på kulören. Lacken är oljebeständig och slagtålig så det blir nog bra.

Ola i Skåne hälsar. Ja jag har satt på locket igen.

RSS 2.0